Badania ultradźwiękowe osi pełnych

Łuksza Rawicki, Jacek Słania, Karol Kaczmarek, Paweł Irek, Marcin Osiński

Abstrakt


Ważnym zagadnieniem w eksploatacji osi kolejowych są badania ultradźwiękowe. Celem wykonywanych badań jest wykrycie poprzecznych pęknięć zmęczeniowych. Tworzą się one najczęściej w pobliżu zmian średnic osi (czyli w obszarach koncentracji naprężeń). Tradycyjna technika ultradźwiękowa umożliwia wykonywanie badania głowicami kątowymi na fale podłużne z powierzchni czołowej czopa. Badanie osi pełnych jest zadaniem czasochłonnym. Rozwiązaniem przy tego typu badaniach jest badanie półautomatyczne. Jest to badanie tańsze od badania w pełni automatycznego, a jednocześnie dużo szybsze od badania wykonywanego w sposób ręczny. Badania ultradźwiękowe dynamicznie się rozwijają, czego dowodem są nowoczesne techniki ultradźwiękowe jak np. technika Phased Array. Użycie jednej głowicy daje możliwość skanowania pod wieloma kątami wiązki ultradźwiękowej i brak konieczności stosowania kilku głowic. 


Słowa kluczowe


badania ultradźwiękowe; osie kolejowe; techniki badania ultradźwiękowego

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Ładecki B.: Problemy związane z wykrywaniem pęknięć zmęczeniowych osi kolejowych, Przegląd Spawalnictwa 11/2014, s. 28-34.

Antolik Ł.: Metodyka wykrywania pęknięć zmęczeniowych w osiach kolejowych a wymagania norm europejskich, Problemy Kolejnictwa zeszyt 165 12/2014, s. 7-19.

Miklaszewicz I.: Prezentacja – Badanie nieniszczące i ich odpowiedzialność a bezpieczeństwo transportu szynowego – badania ultradźwiękowe elementów kolejowych, Instytut Kolejnictwa, Warszawa 04/2014.

Szelążek J.: Wykrywanie pęknięć osi kolejowych metodą ultradźwiękową, XX Seminarium Nieniszczące Badania Materiałów, Zakopane 12-14 Marca 2014.

Hottowy G.: Materiały własne rma Ekstplast.

Machała P., Uchroński P.: Materiały własne rma ULTRA Wrocław.

Kaczmarek K.: Prezentacja, Nowoczesne techniki badań ultradźwiękowych oraz ich zastosowanie, Gliwice 2017.

Antolik Ł.: Kierunki rozwoju badań ultradźwiękowych na przykładzie badania osi kolejowych, Problemy Kolejnictwa zeszyt 163/2014, s. 7-24.

Miś R.: Materiały własne rma Olympus.




DOI: http://dx.doi.org/10.26628/wtr.v89i12.843

Refbacks

  • There are currently no refbacks.