Wpływ rodzaju lutu mosiężnego na właściwości złączy lutowanych
Main Article Content
Abstract
W pracy przedstawiono wyniki badań złączy lutowanych końcówek elastycznych przewodów hamulcowych. Do lutowania indukcyjnego użyto czterech lutów na osnowie miedzi oraz topnika w postaci pasty. Przeprowadzono badania wizualne, metalograficzne i wytrzymałości złączy na ścinanie. Zaprezentowano zależność wytrzymałości złączy lutowanych od rodzaju użytego lutu. Opracowano instrukcję technologiczną lutowania.
The influence of the brass solder type on the brazed joints properties
Abstract
This paper presents the results of soldered joints flexible brake hoses endings. The induction brazing with the use four copper-based solders and flux in paste form was applied. Visual tests, metallographic investigation as well as shear strength tests of soldered joints were carried out. The relationship between strength of soldered joints and the type of solder was given. The Brazing Proceedings Specification BPS was developed.
Downloads
Article Details
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Welding Technology Review (WTR) articles are published open access under a CC BY licence (Creative Commons Attribution 4.0 International licence). The CC BY licence is the most open licence available and considered the industry 'gold standard' for open access; it is also preferred by many funders. This licence allows readers to copy and redistribute the material in any medium or format, and to alter, transform, or build upon the material, including for commercial use, providing the original author is credited.
References
www.wikipedia.pl
www.bogusz.com.pl
Dobrzański L.A.: Metalowe materiały inżynierskie, WNT, Gliwice Warszawa 2004.
PN-EN ISO 17672:2010, Lutowanie twarde Spoiwa.
PN-EN 1045:2001, Lutowanie twarde Topniki do lutowania
twardego Klasyfikacja i techniczne warunki dostawy.
PN-EN ISO 18279:2008, Lutowanie twarde niezgodności w złączach lutowanych na twardo.
Kowalski M.: Wpływ rodzaju lutu mosiężnego na właściwości złączy lutowanych występujących w końcówkach przewodów hamulcowych. Praca dyplomowa, Wydział Mechaniczny PWr, promotor dr inż. W. Derlukiewicz.