Wykorzystanie techniki georadarowej do oceny poprawności wykonania konstrukcji gruntowo-powłokowej studium przypadku

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Grzegorz Świt
Łukasz Kosno
Łukasz Sławski

Abstrakt

Podatne konstrukcje gruntowo-powłokowe są obecnie szeroko stosowane ze względu na szereg zalet, takich jak: niższe koszty inwestycji i utrzymania, krótki czas wznoszenia oraz walory architektoniczne. Różnią się one jednak od konstrukcji sztywnych sposobem pracy co powoduje, że zdarzają się przypadki występowania błędów projektowych i wykonawczych. W celu ich wykrycia i eliminacji właściwe jest zastosowanie nieniszczących metod badawczych (NDT), które umożliwiają ocenę poprawności wykonania niedostępnych elementów konstrukcyjnych. Jedną z popularnych technik badawczych jest metoda georadarowa. Jest ona stosowana między innymi w budownictwie komunikacyjnym do oceny stanu technicznego klasycznych konstrukcji mostowych, nawierzchni drogowych, czy nasypów kolejowych. Metoda ta nie znalazła jednak szerszego zastosowania w badaniach podatnych konstrukcji gruntowo-powłokowych. W artykule przedstawiono przykład użycia metody georadarowej do badań nowo wybudowanego przepustu typu SuperCor. W wyniku badań uzyskano serię radargramów, które umożliwiły wykrycie niewłaściwego przebiegu warstw konstrukcyjnych oraz elementów odwodnienia obiektu. Występowanie tych nieprawidłowości może mieć znaczny wpływ na trwałość, która związana jest z właściwym wykonaniem elementów odwodnienia obiektu mostowego. 

Use of georadar for assessment
of soil-steel structure execution correctness case study 

Abstract

Flexible steel-shell-and-soil structures are widely used due to its advantages including lower cost of construction and maintenance, quicker erection process and architectural values. However these structures differs from rigid ones in stress distribution, what may be the reason why construction and design faults occur. To enable its detec- tion and elimination non-destructive testing methods (NDT) should be applied due to their capabilities of assessment of inaccessible elements construction correctness. One of the popular NDT methods is Ground Penetrating Radar method. It is applied in communication engineering for technical condition assessment of bridge decks, road pavements or rail- way embankments. However, this method is not commonly used for inspections of flexible steel-shell-and-soil structures. This paper presents application of georadar method in testing a newly built SuperCor culvert. A series of radar- grams attained through the research revealed improper con- struction of backfill layers and drainage elements. Presence of the incorrectness may affect the durability of the structure which is dependent on the proper execution of drainage system. 



Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
[1]
G. Świt, Łukasz Kosno, i Łukasz Sławski, „Wykorzystanie techniki georadarowej do oceny poprawności wykonania konstrukcji gruntowo-powłokowej studium przypadku”, Weld. Tech. Rev., t. 88, nr 10, paź. 2016.
Dział
Original Articles

Bibliografia

Janusz L., Madaj A.: Obiekty inżynierskie z blach falistych. Projektowa- nie i wykonawstwo, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007.

Machelski Cz.: Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2008.

Kosno Ł., Świt G.: Behaviour analysis of steel-shell-and-soil corrugated structure in the construction phase illustrated with SuperCor SC-57S, Conference Proceedings, p. 716-722, 24TH International Conference on Metallurgy and Materials Metal2015, Brno, Republika Czeska, 2015.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zalecenia projektowe i technologiczne dla podatnych konstrukcji inżynierskich z blach falistych, Załącznik do Zarządzenia Nr 9 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Żmigród, 18 marca 2004 r.

Annan, A.P.: GPR For infrastructure imaging, Symposium Proceedings BB 85-CD, 6TH International Symposium on Non-Destructive Testing in Civil Engineering NDT-CE 2003, Berlin, Niemcy, 2003.

Hugenschmidt J.: Non-destructive-testing of traffic-infrastructure using GPR, Symposium Proceedings BB 85-CD, 6THInternational Symposium on Non-Destructive Testing in Civil Engineering NDT-CE 2003, Berlin, Niemcy, 2003.

Goszczyńska B., Świt G., Trąmpczyński W.: Monitoring of Active De- structive Processes as a Diagnostic Tool for the Structure Technical State Evaluation, Bulletin of the Polish Academy of Sciences, Volume: 61, Issue: 1, s.: 97-109, 2013.

Kosno Ł. at al.: Inwentaryzacja niedostępnych elementów konstrukcji budynku z zastosowaniem georadaru na przykładzie budynku zabytkowego, monografia z 61. Konferencji Naukowej Bydgoszcz-Krynica, 20-25.09, s.: 85-91, 2013.

Karczewski J.: Zarys metody georadarowej, Uczelniane wydawnictwo naukowo dydaktyczne AGH, Kraków, 2007.

Sztukiewicz R.: Współczesne badania nieniszczące konstrukcji nawierzchni drogowych, Przegląd Spawalnictwa, Vol. 86, nr 11, s. 45-49, 2014.

Runkiewicz L., Sieczkowski J.: Dostosowanie polskich doświadczeń

w zakresie nieniszczącej oceny wytrzymałości betonu do wymagań PN-EN, Przegląd Spawalnictwa, Vol. 87, nr 12, s. 95-100, 2015.