Structural steels of historic welded bridges
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
The structural steels which were used in construction of the first welded bridges are presented. Properties of mild steels and early high strength steels caused that not all of them were suitable for welded structures. The development of historic weldable steels in bridge structures is re- viewed over codes and design requirements. Recognition of these steels in existing bridges is very essential to plan a retrofitting and strengthening range as well as possibility of using welding.
Pobrania
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły czasopisma Welding Technology Review (Przegląd Spawalnictwa) publikowane są w otwartym dostępie na licencji CC BY (licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe). Licencja CC BY jest najbardziej otwartą dostępną licencją i uważaną za „złoty standard” w formule otwartego dostępu; jest również preferowany przez wielu fundatorów badań. Licencja ta umożliwia czytelnikom kopiowanie i redystrybucję materiału na dowolnym nośniku i w dowolnym formacie, a także zmienianie, przekształcanie lub budowanie na nim materiału, w tym do użytku komercyjnego, pod warunkiem wskazania oryginalnego autora.
Bibliografia
Bryła S.: Most żelazny spawany elektrycznie na rzece Słudwi pod Łowiczem, Spawanie i Cięcie Metali, nr 11, s. 186-194, 1929.
Karśnicki W.: History of two welded bridges near Łowicz, Przegląd Spawalnictwa, nr 10-11, 1976.
Szelągowski F.: Pierwszy most kolejowy w Polsce z dźwigarami spawanymi, Inżynier Kolejowy, nr 11, s. 388-390, 1936.
Voormann F.: The use of Welding in Civil Engineering Condition of a Technological Innovation in the 1920s, Proceedings of the Third In- ternational Congress on Construction History, Cottbus, May 2009.
Bryła S.: Początki żelaznych konstrukcji spawanych w Niemczech, Spawanie i Cięcie Metali, nr 7, s. 112-115, 1929.
Wittfoht H.: Building Bridges. History. Technology. Construction, Beton-Verlag, Dusseldorf 1984.
Leonhardt F.: Reflections on 60 years of structural development, in Structural Engineering: History and development (Ed. R.J.W. Milne), s. 7-31, E & FN Spon, London 1997.
Czapliński K.: Dawne wyroby ze stopów żelaza, DWE, Wrocław 2009.
Hołowaty J., Wichtowski B.: Properties of structural steel in early railway bridges, Structural Engineering International, Vol. 23 (4), s. 512-518, 2013.
Hołowaty J.: Properties of high tensile steels in historical railway bridges, Proceedings of the Institution of Civil Engineers - Construction Materials, Ahead of print, s. 1-12, 2017, http://dx.doi.org/10.1680/jcoma.17.00012
Bryła S.: Nowe przepisy obliczania konstrukcji stalowych, Przegląd Techniczny, tom LXXVI (25), s. 901-905, 1937.
PN/H-84021. Stal do celów budowlanych i do konstrukcji stalowych. Lipiec 1949 r.
Pszenicki A.: Mosty stalowe nitowane, WK, Warszawa 1954.
Pilarczyk J.: Spawalność stali K 52, Hutnik, 9-10, s. 321- 329, 1950.
PN-54/H-84021. Stal do celów budowlanych i do konstrukcji stalowych. Zestawienie i klasyfikacja.
PN-63/H-84021. Stal dla budownictwa. Gatunki.
PN-64/H-84023. Stal węglowa o określonym przeznaczeniu i o szczególnych właściwościach. Zestawienie gatunków.
Kędzierski B.: Postęp techniczny w mostownictwie, WKŁ, Warszawa 1972.
Szelągowski F.: Mosty metalowe. Część I, WKiŁ, Warszawa, 1966.
Cholewo J., Sznurowski M.: Mosty kolejowe, WKiŁ, Warszawa 1970.
Dexter R.J., Fisher J.W.: Fatigue and Fracture, in: Bridge Engineering Handbook, CRC Press, Boca Raton Washington, 2000.
Hołowaty J., Wichtowski B.: Mała konstrukcja stalowego wiaduktu kolejowego i duży problem naprawczy, Przegląd Spawalnictwa, Vol. 88 (5), s. 5-9, 2016.