Mała konstrukcja stalowego wiaduktu kolejowego i duży problem naprawczy
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
W artykule przedstawiono zagadnienia materiałowe i technologiczne związane z naprawą stalowego przęsła blachownicowego wiaduktu kolejowego, w którym wystąpiły znaczne uszkodzenia korozyjne. Prace naprawcze wymagały restytucji uszkodzonych korozyjnie obszarów przęsła poprzez dospawanie elementów wzmacniających. Opisano zrealizowany zakres prac naprawczych i technologię ich wykonania oraz podano wyniki badań materiałowych elementów wzmacnianych.
A small steel structure of a railway viaduct and great repair problem
Abstract
The material and technological issues associated with refurbishment of a steel plate girder span of a railway viaduct with severe corrosion damages are presented. The refurbishment works required to restore areas eroded by corrosion by welding reinforcing materials. The range of the executed refurbishment works and their technology as well as material test results of the strengthened members are presented.
Pobrania
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły czasopisma Welding Technology Review (Przegląd Spawalnictwa) publikowane są w otwartym dostępie na licencji CC BY (licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe). Licencja CC BY jest najbardziej otwartą dostępną licencją i uważaną za „złoty standard” w formule otwartego dostępu; jest również preferowany przez wielu fundatorów badań. Licencja ta umożliwia czytelnikom kopiowanie i redystrybucję materiału na dowolnym nośniku i w dowolnym formacie, a także zmienianie, przekształcanie lub budowanie na nim materiału, w tym do użytku komercyjnego, pod warunkiem wskazania oryginalnego autora.
Bibliografia
J. Hołowaty, B. Wichtowski: O stanie technicznym najstarszego w Polsce wiaduktu drogowego ze stali zlewnej, Inżynieria i Budownictwo, nr 7-8, s. 404-407, 2013.
B. Wichtowski, J. Hołowaty: Analiza właściwości materiałowych i spawal- ności stali zlewnej mostów kolejowych, Inżynieria i Budownictwo, nr 5, s. 247-251, 2013.
B. Wichtowski: Wytrzymałość zmęczeniowa spawanych złączy doczołowych w stalowych mostach kolejowych, Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej, nr 572, KTK 1, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin 2002.
B. Wichtowski, J. Hołowaty: Ocena właściwości stali mostów na modernizowanych regionalnych liniach kolejowych woj. zachodniopomorskiego Mosty, nr 2, s. 40-44, 2012.
J. Hołowaty, B. Wichtowski: Problemy spawalnicze przy modernizacji starych mostów kolejowych, Przegląd Spawalnictwa, Vol. 87, nr 5, s. 45-51, 2015.
J. Hołowaty, B. Wichtowski: Właściwości stali mostu kolejowego wybudowanego w 1887 roku, Roads nad Bridges Drogi i Mosty, nr 4, s. 271-283, 2015.
D. T. Ricker: Field Welding to Existing Steel Structures, Engineering Journal, American Institute of Steel Construction, 1988.
Ekspertyza Nr ZT/392/15 p.t. Ustalenie gatunku stali blachownicy wiaduktu i ocena jej spawalności Instytut Spawalnictwa, Gliwice 2015.
B. Wichtowski: Nośność stalowych mostów kolejowych z drugiej połowy XIX wieku uwagi dyskusyjne, Roads and Bridges Drogi i Mosty, nr 3, s. 261-269, 2014.