Mikrostrukturalne procesy degradacyjne normalizowanej stali zlewnej z mostu kolejowego
Main Article Content
Abstract
Nietypowe wyniki badań materiałowo-wytrzymałościowych stali mostu kolejowego, wybudowanego w roku 1938, pozwoliły ustalić, że został on wykonany ze stali zlewnej normalizowanej. Fakt ten potwierdziły wyniki badania mikrostrukturalnych, które określiły stopień zdegradowania stali gatunku St 37-12. Prawdopodobnie są to priorytetowe badania starzeniowe tego rodzaju stali.
Microstructural degradation processes normalized cast steel from railway bridge
Abstract
Abnormal results of material-strength steel railway bridge, built in 1938, have established that it is made of stainless confluent normalized. This fact is confirmed by the results of the microstructural studies that have determined the degree of degradation of steel grade St 37-12. Probably these are the priority aging tests of this type of steel.
Downloads
Article Details
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Welding Technology Review (WTR) articles are published open access under a CC BY licence (Creative Commons Attribution 4.0 International licence). The CC BY licence is the most open licence available and considered the industry 'gold standard' for open access; it is also preferred by many funders. This licence allows readers to copy and redistribute the material in any medium or format, and to alter, transform, or build upon the material, including for commercial use, providing the original author is credited.
References
Holley A.L.: The Use of Steel for Constructive Purpose; metod of working, applying and testing plates and bars. D. van Nostrand, Publisher, New York 1875.
Waddell J.A.L.: General Specifications for Highway Bridges of Iron and Steel. Selden G. Spencer, Kansas City 1889.
Cambell H.H.: The Manufacture and Propertis of structural steel. The Scientific Publishing Co., New York and London 1896.
Hołowaty J., Wichtowski B.: Properties of structural Steel Used in Ear- lier Railway Bridges. Structural Engineering International, 4/2013.
Wichtowski B., Hołowaty J.: Analiza właściwości materiałowych
i spawalności stali zlewnej mostów kolejowych. Inżynieria i Budownictwo, nr 5/2013.
Hołowaty J., Wichtowski B.: O stanie technicznym najstarszego
w Polsce wiaduktu drogowego ze stali zlewnej. Inżynieria i Budownictwo, nr 7-8/2013.
Hołowaty J., Wichtowski B.: Badania stali dwóch mostów kratownicowych na linii kolejowej nr 273. XXYII. Konferencja Awarie budowlane, Międzyzdroje 2015.
Wichtowski B., Woźniak Z.: Właściwości normalizowanej stali zlewnej mostu kolejowego po 75 latach eksploatacji. (Referat zgłoszony na XXI N-T Krajową Konferencję Spawalniczą, Międzyzdroje 2015).
DIN 1612: 1932-01 Fluβstahl gewalzt Formstahl, Stabstahl, Breit- flachstahl (Alte Bezeichnung, Formeisen, Stabeisen, Univesaleisen).
Stahl in Hochbau. Taschenbuch fur Entwurf, Berechnung und Ausfuhrung von Stahlbauten. Verlag von Stahleisen m.b.H. Düsseldorf,1935.
SchaperG.: Stälerne Brücken. Verlag von Wilhelm Ernst&Sohn, Berlin, 1949.
Ambroziak A., Pękalski G., Rabiega J.: Propozycje metod oceny stanu degradacji stalowych konstrukcji mostowych z przełomu XIX i XX wieku. Wrocławskie Dni Mostowe, Wrocław 2008.
Lesiuk G., Szata M.: Wpływ procesów mikrostruktur na udarność stali zgrzewanych, Logistyka nr 6/2010.
Lesiuk G. Rabiega J., Szata M.; Mikrostrukturalne procesy degradacyjne zachodzące w XIX-wiecznych stalach zgrzewanych. Inżynieria i Budownictwo, nr 11/2013.
PN-64/H-04510 - Oznaczanie stopnia stali wtrąceniami niemetalicznymi.
PN-EN ISO 634: 2005 Stal. Mikrograficzne określenie wielkości ziarna. [17] Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Opis patentowy Nr 11489 z 15 marca 1930 r.
Wichtowski B.: Wymagania materiałowo-spawalnicze w mostach
stalowych według zaleceń PN-EN 1993-2. Inżynieria i Budownictwo, nr 11/2013.