Technologia naprawy uchwytów klapy dużej biernej silnika odrzutowego Rd-33
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Badania uszkodzeń uchwytów klapy dużej biernej silnika wykazały, że naprawa tych elementów wymaga opracowania warunków technologicznych napawania automatycznego plazmowego PTA oraz napawania laserowego HPDL materiałami dodatkowymi zapewnia- jącymi zwiększoną odporność na zużycie ścierne metal-metal, w stosunku do materiału podłoża. Wstępne próby napawania plazmowego PTA oraz napawania laserowego HPDL wykazały, że można uzyskać napoiny wysokiej jakości. Przez odpowiedni dobór parametrów napawania możliwe jest sterowanie wymiarami napoin oraz udziałem materiału podłoża w napoinie. Wykonano również badania odporności na zużycie ścierne połączenia metal-metal zgodnie z normą ASTM G99. Wyniki badań tribologicznych wykazały, że warstwa napawana laserowo z dodatkiem proszku 50%Ti-50%WC spełnia wszystkie warunki i jest prawie 124 razy bardziej odporna na zużycie ścierne typu metal-metal niż powierzchnia nieutwardzona.
Pobrania
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły czasopisma Welding Technology Review (Przegląd Spawalnictwa) publikowane są w otwartym dostępie na licencji CC BY (licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe). Licencja CC BY jest najbardziej otwartą dostępną licencją i uważaną za „złoty standard” w formule otwartego dostępu; jest również preferowany przez wielu fundatorów badań. Licencja ta umożliwia czytelnikom kopiowanie i redystrybucję materiału na dowolnym nośniku i w dowolnym formacie, a także zmienianie, przekształcanie lub budowanie na nim materiału, w tym do użytku komercyjnego, pod warunkiem wskazania oryginalnego autora.
Bibliografia
A. Klimpel: Napawanie i natryskiwanie cieplne. Technologie, WNT, Warszawa, 2000.
L. Shepeleva at al: Laser cladding of turbine blades, Surface & Coatings Technology 125, 2000, s. 45 48.
L. Swadźba et. al.: Erosion and corrosion resistant coatings for aircraft compressor blades, Surface and Coatings Technology 62, 1993, s. 486-492.
A. Moiseyev: Titanium Alloys: Russian Aircraft and Aerospace Applications, J. N. Fridlyander, D. G. Eskin, Advances in Metallic Alloys, Taylor & Francis Group, Vol. V, 2006.
M. Hetmańczyk, L. Swadźba, B. Mendala: Advanced materials and protective coating in aero-engines application, Journal of
Achievements in Materials and Manufacturing Engineering,
/1, 2007, s. 372-381.
Ch. Leyens, M. Peters: Titanium and Titanium Alloys: Fundamentals and Applications, Wiley-VCH Verlag GmbH, 2005.
A. Klimpel, A.Olejnik, D.Janicki, A. Lisiecki: Laserowe spawanie naprawcze klap wylotowych odrzutowego silnika lotniczego z nadstopu niklu, Przegląd Spawalnictwa nr 12, 2009, s. 11-18.
S. Nowotny, S. Scharek, A. Schmidt: Advanced Laser Technology Applied to Cladding and Buildup, Welding Journal, Vol. V, 2007.
Pratt & Whitney Canada Corp. Specification: Microweld repair of turbine vane and vane segment castings.