Uszkodzenia eksploatacyjne lotniczych silników turbinowych (LST); Operation-attributable failures to aircraft turbine engines
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
W artykule autorzy zwrócili uwagę na najczęściej spotykane w procesie eksploatacji lotniczych silników turbinowych (LST) przyczyny inicjacji uszkodzeń elementów rur żarowych zasadniczej komory spalania i zespołów turbin. Zostały one zilustrowane licznymi przykładami stwierdzanej podczas wykonywania kontroli endoskopowych postępującej degradacji stanu powierzchni części i podzespołów różnego typu silników lotniczych. Omówiono na przykładzie wyników systematycznej obserwacji proces niszczenia powierzchni łopatek wieńca wirnika turbiny. Zwrócono uwagę na dotychczasowy i nadal obowiązujący sposób oceny przydatności LST do dalszej eksploatacji z uwzględnieniem specyfiki jego użytkowania.
Abstract
The paper has been intended to draw attention to some causes of the initiation of failures to components of flame tubes of the combustion chamber and turbine units, ones most often occurring throughout the process of operating aircraft turbine engines. They have been illustrated with multiple examples of degradation of surfaces of structural components and/or subassemblies, usually found during visual inspections of various types of aircraft engines. with results of systematic observations applied, the process of destruction of surfaces of blades in the turbine rotor blading has been discussed. Attention has also been paid to the way of evaluating the suitability of a given engine for further operation, the method that has hitherto been used and remains in force all the time.
Pobrania
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły czasopisma Welding Technology Review (Przegląd Spawalnictwa) publikowane są w otwartym dostępie na licencji CC BY (licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe). Licencja CC BY jest najbardziej otwartą dostępną licencją i uważaną za „złoty standard” w formule otwartego dostępu; jest również preferowany przez wielu fundatorów badań. Licencja ta umożliwia czytelnikom kopiowanie i redystrybucję materiału na dowolnym nośniku i w dowolnym formacie, a także zmienianie, przekształcanie lub budowanie na nim materiału, w tym do użytku komercyjnego, pod warunkiem wskazania oryginalnego autora.
Bibliografia
Szczepankowski A., Szymczak J., Bagiński A., Kułaszka A: The diagnosing of turbines of turbomachinery with non-de- structive method, IX Międzynarodowa Konferencja Diagnostyka Samolotów i Śmigłowców AIRDIAG2011, 5-7.10., warszawa 2011, materiały w: Safety and reliability systems - Journal of KOnBin nr 1(17) 2011.
Szczepankowski A., Szymczak J.: Identification of Operatio- nal Damages of Air-Turbine Engines Using Visual Diagnostics. VIII International Conference Mechatronic Systems And Materials - SM 2012, Białystok 2012.
Szczepankowski A., Szymczak J.: Identyfikacja uszkodzeń eksploatacyjnych lotniczych silników turbinowych z wykorzystaniem diagnostyki wizualnej (w:) Problemy badań i eksploatacji techniki lotniczej, T. VIII, warszawa 2012.
Szczepankowski A., Szymczak J.: Identification of Operational Damages of Air-Turbine Engines Using Visual Diagnostics. Solid State Phenomena, Vols. 199, p. 33-42. doi:10.4028/3- 908454-04-2.524, Trans Tech Publications, Switzerland, Zurich 2013.
Baza danych Zakładu Silników Lotniczych ITwL (niepubl.).