Wybrane aspekty badania kół zębatych metodą prądów wirowych
Main Article Content
Abstract
IMP prowadzi od wielu lat prace z zakresu strukturoskopii, defektoskopii i oznaczania naprężeń. W artykule przedstawiono analizę wyników badań kół zębatych metodą prądów wirowych z uwzględnieniem głębokości wnikania. Celem pracy było przede wszystkim sprawdzenie wykrywalności pęknięć i możliwości oceny stanu naprężeń w wieńcach kół zębatych po procesie hartowania indukcyjnego. Pomiary wykonywano miernikiem Wirotest 302 oraz sondami specjalistycznymi opracowanymi w IMP do badań kół zębatych. Pomiary wykonywano na kołach ze sztucznymi nacięciami i bez nacięć.
Some aspects of application eddy current method for the gear wheels control
Abstract
For many years IMP has been conducting works in the field of structuroscopy, defectoscopy and stress indi- cation. This paper presents the results of the examination of gear wheels using the eddy current method. The purpose of these works was to develop a method of detecting cracks and imperfections of the structure and stresses. measurements were carried out with the Wirotest 302 measure and specialized probes with different frequency (and different depth of penetration) developed in ImP for examination of gear wheels. The gear wheels with and without artificial defects were used.
Downloads
Article Details
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Welding Technology Review (WTR) articles are published open access under a CC BY licence (Creative Commons Attribution 4.0 International licence). The CC BY licence is the most open licence available and considered the industry 'gold standard' for open access; it is also preferred by many funders. This licence allows readers to copy and redistribute the material in any medium or format, and to alter, transform, or build upon the material, including for commercial use, providing the original author is credited.
References
Dybiec C., nakonieczny A., Włodarczyk S.: Praktyczne zastosowanie metody prądów wirowych do pomiaru wielkości i kierunku naprężeń. mat. 32 KKBn międzyzdroje 2003.
Babul T., Jończyk S., Samborski T., Włodarczyk S.: Zastosowanie Wirotestów do kontroli kół zębatych. mat. 40 KKBn. Warszawa 2011.
Zaborowski T.: Zjawiska fizyczne wpływające na naprężenia własne w technologicznej warstwie wierzchniej. mat. Konf.: Warstwa wierzchnia technologicznie kształtowana, Gorzów Wlkp Warszawa 2011, s. 204.
Heptner H., Stroppe H.: magnetyczne i indukcyjne badania metali. Wyd. Śląsk 1972 r. s. 190-191.