Flüssigkeitsstrahllöten - ein Verfahren zur Herstellung von Verbindungen an extrem dünnen Bauteilen
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Zusammenfassung
Das Automobil der Zukunft muss die wach-senden gesellschaftlichen Erwartungen im Hinblick auf Energieeffizienz, Kraftstoffver-brauch, Klimaschutz, Sicherheit, Komfort und Nachhaltigkeit erfüllen. Dem Leichtbau kommt dabei eine besondere Rolle zu. Neuere Entwicklungen gestatten es, dem Endan-wender der Mobilität produzierenden Industrie bereits mit vorgefertigten Leichtbau-verbund- werkstoffen, den Stahl-Kunststoff-Stahl-Verbundwerkstoffen, zu arbeiten. Diese neuen Stahl-Kunststoff-Stahl-Verbundwerkstoffe intelligent zu nutzen, erfordert geeignete Fügetechnologien. Das tragfähige Verbinden von Stahl- Kunststoff-Stahl-Verbundwerkstoffen unter Beibehaltung des Multimaterialkonzeptes wird zum zentralen Baustein der Realisierung von Leichtbau. Ziel des Beitrages ist es, eine neuartige, effiziente Fügetechnologie zur Herstellung von Karosseriekomponenten mit Stahl-Kunststoff-Stahl- Verbundwerkstoffen und konventionellen Stählen durch den Einsatz thermischer Energie in Form eines metallischen Flüssigkeitsstrahles vorzustellen.
Streszczenie
Motoryzacja przyszłości musi sprostać rosnącym społecznym oczekiwaniom związanym z efektywnym wykorzystaniem energii, zużyciem paliwa, ochroną środowiska, bezpieczeństwem, komfortem i trwałością. Lekkie konstrukcje pojazdów odgrywają przy tym szczególną rolę. Najnowsze rozwiązania technologiczne pozwalają użytkownikowi w tym wypadku branży motoryzacyjnej pracować z odpowiednio przygotowanymi lekkimi kompozytami na bazie stali i tworzywa sztucznego. Inteligentne zastosowanie tych kompozytów typu sandwich wymaga odpowiedniej technologii łączenia. Uzyskanie połączeń kompozytów, które spełniają warunki nośności, przy uwzględnieniu wielomateriałowej struktury pojazdu będzie głównym aspektem realizacji lekkich konstrukcji w motoryzacji. Celem artykułu jest przedstawienie nowej, efektywnej technologii wykonywania połączeń elementów karoserii z blach kompozytowych i konwencjonalnych z wykorzystaniem energii cieplnej strumienia ciekłego metalu i aktywacji laserowej.
Pobrania
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły czasopisma Welding Technology Review (Przegląd Spawalnictwa) publikowane są w otwartym dostępie na licencji CC BY (licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe). Licencja CC BY jest najbardziej otwartą dostępną licencją i uważaną za „złoty standard” w formule otwartego dostępu; jest również preferowany przez wielu fundatorów badań. Licencja ta umożliwia czytelnikom kopiowanie i redystrybucję materiału na dowolnym nośniku i w dowolnym formacie, a także zmienianie, przekształcanie lub budowanie na nim materiału, w tym do użytku komercyjnego, pod warunkiem wskazania oryginalnego autora.
Bibliografia
ThyssenKrupp (2013): LITECOR® Die neue Art, leicht zu bauen. ThyssenKrupp technikforum 1I2013. Online im Inter net: URL: http://www.thyssenkrupp.com/documents/Publikationen/Techforum/techforum_1_13_ de.pdf, Stand 15.10.2013, S. 48, bis 52.
at2steel (2013): Weltneuheit Leichtblech at2. Online im Internet: URL: http://www.at2steel.com/index.drs4?article_id=15&row=0, Stand 15.10.2013
Fronius International (2013): CMT-Schweißen. Online im Internet: URL: http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-0AFF0106-760BE388/froni- us_international/hs.xsl/79_9399_DEU_HTML.htm, Stand 10.10.2013
EWM Group (2013): coldArc® Die zukunftsweisende coldArc® Techno- logie für Hand- und automatisierte Anwendungen. Online im Internet: URL: http://www.ewm-group.com/de/innovationen/coldarc.html Stand 15.10.2013