Spawanie zmechanizowane i zautomatyzowane złączy teowych ze spoinami czołowymi zbiorników ładunkowych ze stali duplex w statkach-chemikaliowcach budowanych w Stoczni Szczecińskiej Nowa
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Stocznia Szczecińska Nowa Sp. z o.o. we współpracy z Politechnika Szczecińską realizowała w latach 20042005 projekt, którego przedmiotem było opracowanie i wdrożenie technologii zautomatyzowanego i zmechanizowanego spawania złączy teowych ze spoinami czołowymi konstrukcji zbiorników ładunkowych ze stali duplex występujących w statkachchemikaliowcach budowanych w Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o., na etapie budowy kadłuba na pochylni. Zautomatyzowanie i zmechanizowanie spawania złączy teowych miało wpływ na zwiększenie jakości wykonania złączy i obniżenie kosztów produkcji statku. W artykule przedstawiono najważniejsze aspekty wdrożenia.
Mechanized and automatic welding of tee joints with butt welds of cargo tanks from duplex steel in chemical tankers which are building in Szczecin Shipyard
Szczecin Shipyard New in co-operation with Technical University of Szczecin was realizing during years 2004-2005 purposeful project which main aim was developing and implementation of mechanized and automatic welding of tee joints with butt welds of cargo tanks from duplex steel in chemical tankers which are building in Szczecin Shipyard, during the assembly stage of hull building on the slipway. Mechanized and automated of tee joints welding had an influence on improvement quality of the joints and decrease building costs. This ar ticle presents the most impor tant aspects of implementation.
Pobrania
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły czasopisma Welding Technology Review (Przegląd Spawalnictwa) publikowane są w otwartym dostępie na licencji CC BY (licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe). Licencja CC BY jest najbardziej otwartą dostępną licencją i uważaną za „złoty standard” w formule otwartego dostępu; jest również preferowany przez wielu fundatorów badań. Licencja ta umożliwia czytelnikom kopiowanie i redystrybucję materiału na dowolnym nośniku i w dowolnym formacie, a także zmienianie, przekształcanie lub budowanie na nim materiału, w tym do użytku komercyjnego, pod warunkiem wskazania oryginalnego autora.
Bibliografia
Sprawozdanie z realizacji projektu celowego nr 6 T08 2004 C/6366 dostępne w Biurze Zarządzania Projektami Badawczo-Rozwojowymi Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o.
Recommendation no 47-1996, rev. 1 August 1999, Shipbuilding and Repair Quality Standard part A, opracowane przez IACS
International Association of Classification Societies.
Norma zakładowa Stoczni Szczecińskiej Nowa nr B588-III/T100-2 pn. Spawanie kadłuba.
Przepisy DNV: Rules for classification of ships, newbuildings, material and welding. Part 2 chapter 3 Welding, January 1996.
PN-EN 25817: Wytyczne do określania poziomów jakości wg niezgodności spawalniczych,
Instrukcja nr B588-III/TT083-1x3 pn: NDT Plan for ships B588-III/3 & next.
Nowacki J.: Problemy spawania stali duplex w budowie statków do
transportu chemikaliów, Przegląd Spawalnictwa, 910 (2003).
Nowacki J., Dąbrowski A., Łukojć A.: Gazy osłonowe w spawaniu orbitalnym TIG rur ze stali Duplex UNS S1803, Przegląd Spawalnictwa, 1 (2003).
Nowacki J., Rybicki P.:Wpływ gazu osłonowego na geometrię napoin wykonywanych metodą FCAW na stali duplex UNS S31803, Przegląd Spawalnictwa, 2-3(2005).