Zgrzewanie materiałów niejednorodnych w rozjazdach kolejowych
Main Article Content
Abstract
W pracy przedstawiono wyniki badań wpływu parametrów zgrzewania na właściwości i strukturę złączy zgrzewanych stali szynowej z rozjazdem kolejowym ze staliwa wysokomanganowego (Hadfielda). Jako przekładki zastosowano staliwa austenityczne Cr-ni o różnej stabilności austenitu. Wyniki badań wykazały, że zastosowanie staliwa austenitycznego o metastabilnej strukturze zapewnia lepsze umocnienie przekładki podczas eksploatacji. Duży wzrost twardości jest wynikiem umocnienia dyslokacyjnego oraz przemiany austenitu w martenzyt. Ponadto wykazano, że zbyt wysoka temperatura w obszarze zgrzewania i nieusunięcie nadtopionych powierzchni łączonych elementów prowadzi do powstania struktury martenzytycznej i tym samym obniżenia właściwości plastycznych złączy zgrzewanych.
Welding of dissimilar metals in the rail crossovers
Abstract
The paper presents the results of the welding parameters influence on the properties and structure of the rail steel and high-manganese (Hadfield) cast steel railway crossover welded joints). As the spacers used steel Cr-ni austenitic steels with different austenite stability. The results showed that the use of metastable austenitic steel structure provides a better appreciation of slip during use. Large hardness increase is due to dislocation strengthening and transformation of austenite to martensite. Also shown that too high temperature in the welding area and melted surface remedy of joined elements leads to a martensitic structure and thus reduce the plastic properties of welded joints.
Downloads
Article Details
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Welding Technology Review (WTR) articles are published open access under a CC BY licence (Creative Commons Attribution 4.0 International licence). The CC BY licence is the most open licence available and considered the industry 'gold standard' for open access; it is also preferred by many funders. This licence allows readers to copy and redistribute the material in any medium or format, and to alter, transform, or build upon the material, including for commercial use, providing the original author is credited.
References
Dobosz S., Pacyna J., Tasak E., Kusiński J.: nowe tworzywa bainityczne na rozjazdy krzyżownic kolejowych, Projekt rozwojowy nr R0700702 finansowany przez KBn, AGH Kraków 2008-2010.
Gawlik S., naróg P., Głownia J.: Charakterystyka staliwa bainitycznego na rozjazdy kolejowe, Materiały Konferencji Staliwo nowe wyzwania przemysłowe Kraków 2013.
Parzych S.: Struktura i właściwości połączeń zgrzewanych stali i staliw stosowanych w kolejnictwie, Praca doktorska, AGH Kraków 2012.
Parzych S., Krawczyk J.: The influence of heat treatment on microstructure and tribological properties of resistance butt welds of a cast bainitic steel, Archives of Metallurgy and Materials, vol. 57, issue 1, s. 261264, 2012.
Parzych S.: Mikrostruktura i właściwości staliwa bainitycznego po różnych wariantach obróbki cieplnej, XXXIX Szkoła Inżynierii Materiałowej, Kraków-Krynica, 27.09-2.10.2011, s. 290-301, 2011.
Parzych S., Tasak E.: Influence of heat treatment on microstructure and properties of bainitic cast steel used for frogs in railway crossovers , Archives of Foundry Engineering, vol. 10, special issue 1, s.113116, 2010.
Krawczyk J., Parzych S.: Microstructure formation and properties of abrasion resistant cast steel, Archives of Foundry Engineering, vol. 10 special issue 1, s. 295300, 2010.
Parzych S., Tasak E.: Właściwości odlewanych monoblo- kowych krzyżownic wykonanych ze staliwa bainitycznego, Materiały Konferencji Spawalnictwo dróg szynowych: jakośćniezwodnośćbezpieczeństwo, WarszawaBochnia, 12-14.05.2010, s.92-97, 2010.
Tasak E., Henel G., Żurek Z.: Technologia wytwarzania roz- jazdów ze staliwa manganowego spajanego ze stalą węglową, Przegląd Spawalnictwa nr 5 2007 s. 30-33.
Blaumauer J.: patent EP 0 467 881 A1 (patent PL 167992): Verfahren zur Verbindung von aus Manganhartstahiguss bestehenden Weichenteilen bzw. Manganstahlschienen mit einer Schiene aus Kohlenstoffstahl, 1991.
Tasak E.: patent P.365917, Sposób łączenia elementów rozjazdowych wykonanych ze staliwa wysokomanganowego i stali szynowej węglowej, 2004.
Tasak E., Ziewiec A., Paś J., Sajon S.: Sposób łączenia elementu z austenitycznego staliwa wysokomanganowego z elementem ze stali węglowo-manganowej lub stali węglowej, zgłoszenie patentowe P.395747 z dnia 25.07.2011.
Tasak E., Ziewiec A., Ziewiec K.: Sposób łączenia elementów rozjazdowych wykonanych z austenitycznego staliwa lub stali wysokomanganowej i szyn ze stali węglowo-manganowej lub węglowej, zgłoszenie patentowe P.400757 z dnia 13.09.2012.
Lech S.: Wpływ grubości przekładki i obróbki cieplnej na właściwości złącza zgrzewanego stali R350HT ze staliwem wysokomanganowym, Referat wygłoszony na 50. Konferencji Studenckich Kół naukowych AGH, Kraków 2013.
Formowicz K., Tasak E.: Przemiany fazowe i strukturalne występujące w procesie zgrzewania staliwa manganowego ze stalą węglową poprzez przekładkę ze stali austenitycznej, Materiały 50. Konferencji Studenckich Kół naukowych AGH, Publikacje Laureatów, Wyd. Studenckie Towarzystwo naukowe Kraków 2013.
Capdevila C., Caballero F.G., Garcia de Andres C.: Determination of Ms Temperature in Steels: A Bayesian neural network Model, ISIJ International 42 (2002) 894.
Formowicz K.: Właściwości i struktura złączy zgrzewanych staliwa wysokomanganowego z szyną ze stali węglowej, Projekt inżynierski. AGH Kraków 2013.