Lutowanie laserowe w przemyśle motoryzacyjnym metodą Trifocal na przykładzie tylnej klapy Volkswagena Caddy
Main Article Content
Abstract
W przemyśle motoryzacyjnym coraz popularniejsze i coraz powszechniej stosowane są technologie laserowego łączenia materiałów, a zwłaszcza lutowanie wysokotemperaturowe z użyciem promieni lasera jako źródła ciepła. Niemal każdy producent samochodów wykorzystuje tę technologię, najczęściej do łączenia dachu pojazdu ze ścianami bocznymi oraz przy łączeniu blach karoseryjnych tylnych klap i pokryw bagażników.
Abstract
The laser technology of material joining, especially high-temperature brazing technology with the use of laser beams as the heat source is gaining more and more popularity and is finding increasing use in the automotive industry. Almost every renowned carmaker uses such a technology, mostly to join the car roof with side walls and to join the car body sheets of the tailgate and boot covers. The newest method used in the automotive industry is Trifocal brazing.
Downloads
Article Details
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Welding Technology Review (WTR) articles are published open access under a CC BY licence (Creative Commons Attribution 4.0 International licence). The CC BY licence is the most open licence available and considered the industry 'gold standard' for open access; it is also preferred by many funders. This licence allows readers to copy and redistribute the material in any medium or format, and to alter, transform, or build upon the material, including for commercial use, providing the original author is credited.
References
http://www.ipgphotonics.com/108/FileAttachment/YLS-5000- BR+Brochure.pdf
Strite T., Gusenko A., Grupp M., Hoult T.: Fiber Lasers: Multiple laser beam materials processing, Laser Focus World, vol. 52, issue 02, p. 19-25, 02/2016.
Majeran E.: Lutowanie laserowe w przemyśle motoryzacyjnym na przy- kładzie połączenia dachu ze ścianami w samochodzie Volkswagen Cad- dy, Przegląd Spawalnictwa, 09/2007, s. 37-40.