Właściwości normalizowanej stali zlewnej mostu kolejowego po 75 latach eksploatacji
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Przedstawiono badania materiałowo wytrzymałościowe stali mostu kolejowego wybudowanego w roku 1938. Omówiono stan techniczny konstrukcji obiektu przed remontem i zakres prac modernizacyjnych. Przeprowadzono spektrometryczną analizę chemiczną stali oraz badania jej twardości i statycznego rozciągania, a spawalność określono na podstawie obliczonych wskaźników spawalności. Wyniki z badań wykazały, że jest to prawdopodobnie stal zlewna normalizowana gatunku St37 12, której produkcję w Niemczech rozpoczęto w końcu XIX wieku.
Properties of normalized cast steel of the railway bridge after 75 years of exploitation
Abstract
The paper presents the study of strength and material properties of steel of the railway bridge built in 1938. The technical condition of the bridge before repair as well as renovation works are presented. Spectrometric chemical analyses of structural steel as well as hardness and static tensile tests were carried out. Measured parameters of cast steels are presented. These are priority investigations of normalized cast steel.
Pobrania
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Creative Commons CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły czasopisma Welding Technology Review (Przegląd Spawalnictwa) publikowane są w otwartym dostępie na licencji CC BY (licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe). Licencja CC BY jest najbardziej otwartą dostępną licencją i uważaną za „złoty standard” w formule otwartego dostępu; jest również preferowany przez wielu fundatorów badań. Licencja ta umożliwia czytelnikom kopiowanie i redystrybucję materiału na dowolnym nośniku i w dowolnym formacie, a także zmienianie, przekształcanie lub budowanie na nim materiału, w tym do użytku komercyjnego, pod warunkiem wskazania oryginalnego autora.
Bibliografia
Wysokowski A.: Trwałość mostów stalowych w funkcji zjawisk zmęczeniowych i korozyjnych. Studia i materiały, zeszyt 53, IBDiM, Warszawa 2001.
Ambroziak A., Pękalski G., Rabiega J.: Propozycje metod oceny stanu degradacji stalowych konstrukcji mostowych z przełomu XIX i XX wieku. Wrocławskie Dni Mostowe Mosty stalowe. Projektowanie, technologie budowy, badania, utrzymanie. Wrocław 2008.
Hołowaty J., Wichtowski B.: Testing the Properties of Structural Cast Steel (Fluβstahl) in Old Railway Bridges. IABSE Conference, Rotterdam 2013.
Wiśniewski D., Majka M., Bień J.: Ocena nośności mostów w okresie ich eksploatacji doświadczenia krajowe i zagraniczne. Inżynieria i Budownictwo, nr 7-8/2013.
Dudziński W., Pękalski.: Materiałowe aspekty teorii degradacji. Materiały XIII konferencji sprawozdawczej Metalurgia 2002, tom 2. Komitet Metalurgii PAN, Krynica 2002.
Wichtowski B., Woźniak Z.: Właściwości stali zlewnej kratownicowego mostu kolejowego po 122 latach eksploatacji. Inżynieria i Budownictwo, nr 4/2006.
Wichtowski B., Hołowaty J.: Analiza właściwości materiałowych i spawalności stali zlewnej mostów kolejowych. Inżynieria i Budownictwo, nr 5/2013.
Hołowaty J., Wichtowski B.: O stanie technicznym najstarszego w Polsce wiaduktu drogowego ze stali zlewnej. Inżynieria i Budownictwo, nr 7 8 /2013.
DIN 1612: 1932 01 Flußstahl gewalzt Formstahl, Stabstahl, Breitflachstahl (Alte Bezeichnung, Formeisen, Stabeisen, Universaleisen).
Stahl im Hochbau. Taschenbuch fur Entwurf, Berechnung und Ausfuhrung von Stahlbauten. Verlag Stahleisen m. b. H. Dűsseldorf 1935.
Schaper G.: Stählerne Brücken. Verlag von Wilhelm Ernst and Sohn, Berlin 1949.
Blicharski M.: Inżynieria materiałowa. Stal. WNT, Warszawa 2004.